9 грудня
50 років від дня народження
Анни Гавальди,французького прозаїка, журналіста.
Через іронічних, витончених і дуже реалістичних книг цю француженку називають "новою Франсуазою Саган", а книги її — справжнє задоволення для справжніх цінителів французького шарму і хорошої літератури.10 лауреатів відомих книжкових премій: чим зачитувалися у 2020 році
Коли б не була написана книжка, ми читаємо її з огляду на момент, у якому зараз перебуваємо. У 2020-му багато міркували про взаємодії індивіда і спільноти в ситуації реальної небезпеки життю; коли, щоб уціліли спільноти, має обмежити свої претензії кожен/кожна. От і журі найпрестижніших літературних премій цього року читало книжки зі своїх списків, здається, маючи на думці саме цю проблему. Десяток фіналістів по всьому світу, репрезентативний "книжковий зріз" 2020-го засвідчує: на часі література, яка рефлексує відповідальність спільноти перед людиною і людини – перед спільнотою, до якої вона належить.
Букерівська премія
(найкращий роман англійською мовою)
Пулітцерівська премія
Премія Оранж
(найкращий роман англійською мовою, написаний жінкою)
Анґелус
(краща прозова книжка польською мовою)
Дублінська премія
Премія міста літератури Юнеско
(краща книжка українською мовою)
Оксана Луцищина
"Іван і Феба"
Ужгород 1990-х.
Феба – поетка,
яку убиває життя
в замороженому
провінційному
містечку, а тут і
вірші писати не
вільно, і дитина
знайшлася, і
післяпологова депресія,
і родинне насилля,
і чоловікові зради.
Іван – нині сисадмін,
а в минулому –
професійний революціонер,
"чоловік травмований" як він є.
Іван брав участь у подіях Революції на граніті. Це його звитяга і його гріх: разом із відчуттям причетності до великої справи, разом із миттю розділеної довіри прийшло усвідомлення: нічого більшого він у цьому житті не зробить, та й той шанс сплюндрував, згодившись зрадити побратимів. За це розплачується Феба, яка була занадто юною, щоб долучитися до Революції, але нині достатньо доросла, щоби підтирати шмарклі жертвам інфляції маскулінності.
Сюжети Івана і Феби в романі – наче паралельні світи, це «і» з назви їх не поєднує, а протиставляє. Ключова фраза Іванового сюжету – "тримати периметр". Периметр на Майдані позначала мотузка, за неї не заходили ані міліціянти, ані роззяви. Тримати периметр, коли загрози з того боку немає, здається, немає і сенсу. Безсенсовість будь-якої дії, яка не наражається на спротив, – про це зокрема роман і написаний. Нас визначає ступінь нашої опірності.
Німецька книжкова премія
(найкращий роман німецькою мовою)
Анне Вебер, "Анетте, епос про героїню"
Від біографій годі шукати правди, можна хіба отримати одну з версій подій. На цьому наполягає Вебер. Авторка робить свою героїню співрозмовницею (вони дійсно співпрацювали) і пише книжку з її голосу. Вебер фіксує чиюсь версію подій і надає їй епічності. Довго училися перетворювати Історію на історії, подію – на свідчення; Вебер рушила у зворотному напрямку, вона робить біографію самою Історією.
І так, це довгий роман у віршах, буквально епос. Кілька разів в романі відгукнеться Одіссеєве "звусь я Ніхто", з цього великого авантюриста Вебер і ліпить свою епічну героїню. Історія Анетте – серія дієвих порушень норм і законів, а в результаті – врятовані життя. Тому на певному етапі роману цитата з "Одіссеї" зміниться: "Звуся я Хтось". Світ має бути справедливим! Так говорить Анетте, дивлячись, як руйнуються політичні проєкти, з якими вона пов’язувала своє життя. Треба було б рвонути ще й на Кубу, – резонує іронічна Вебер, але таки пише для героїні епос про справедливий світ.
Премія Північного союзу
(найкраща книжка, написана однією зі скандинавських мов)
Моніка Фагергольм, "Хто убив Бембі?"
Сім розповідей стосуються тієї ж події, не описують її, але розмірковують про її передумови й наслідки. Історія розпадається на уламки, щоби вона стала правдою, її треба чимсь склеїти, наче цеглини цементним розчином (переказую пасаж із книжки). У заможній спільноті сталося групове зґвалтування. Тривало вісім годин. Злочинців виправдали. Жертва (Саша її звати) померла від передозу.
Один із місцевих вирішив зняти про це кіно; кіно швидко перетворилося на соціальну антиутопію, але для перестраховки батько "головного" ґвалтівника купив кінокомпанію.
Найсильніше – про Густена, ґвалтівника, який сам прийшов до поліції. Їх було четверо, один із них був бойфрендом Саші. Нам же розказують про травмованого чоловіка: як він лікується в дурці, як намагається зав’язати еротичні стосунки. Розказують історію, етапи якої знаємо з інших романів про зґвалтування: пережити – простити – відпустити. Тільки це історія злочинця!
Фагергольм страшенно саркастична, вона пише безжалісну сатиру. Мати ґвалтівника там скаже: "Ми готові перегорнути цю сторінку. Буде час – ми перегорнемо кілька сторінок за нею – наче нічого не сталося". Та нема такого розчину, щоб склеїти докупи неперегорнуті сторінки. "Бембі" написаний про лють. І хтось має розлютитися!
Премія Ґ'юго
(найкраща книжка в жанрі фантастики англійською мовою)
На нову амбасадорку космічної станції Лсел Махіт Дзмаре очікує гарячий (аж до опіку) прийом в імперії Тейшкалаан. (До авторки у читачів буде одне питання: як правильно ці назви-імена читати?!)
Імперія – міжзірковий колонізатор, місто розміром із планету. Лсел – нечисельне поселення, яке зберігає свою незалежність, бо має потужне технічне ноу-хау: в мозок підселяють чипи, на яких записане імаго тих зі спільноти, хто помер. Попередник Махіт зник, либонь, убили. Їй треба буде розкрити цю загадку.
Жінка з аскетичного Лселу палко закохується в культуру Імперії. Лсел – "інженерний", в ньому важать технології і візуальні образи. А Імперія шанує пишну поезію. Поезія є тут способом передавати інформацію і створювати колективну пам’ять. Навіть шпигунські коди тут – поетичні, а на поетичних конкурсах розробляють воєнні стратегії. Назріває базовий конфлікт культур.
І розгоряється політичний конфлікт. В імперії загострюється проблема із передачею трону, от-от буде громадянська війна, готується анексія Лселу. І як то воно, обожнювати чужу культуру, яка готова знищити твою власну, га? Космічна опера Марті – про те, як зростити поезію і технології, і не забути при цьому, що з імперіями краще не ручкатися: руку відірвуть.
Книжкова премія від TikTok оголосила фіналістів одразу в 7 категоріях
У категорії "Книжка року" номінантами стали:
- Honey & Spice Болу Бабалоли;
- Lies We Sing to the Sea Сари Андервуд;
- Young Mungo Дугласа Стюарта;
- Maame Джессіки Джордж.
- На звання "Автор року BookTok" претендують Сюзі Едж, Лекс Круше, Голлі Джексон та Болу Бабалола, а буктокери з акаунтів @abbysbooks, @edenvictorria, @compulsivebookbuyers, @sivanreads змагаються у номінації "Творець року BookTok".
У категорії "Найкраще відродження BookTok" відзначили:
- “Один день" Девіда Ніколса;
- "Не відпускай мене" Кадзуо Ішіґуро;
- "Гордість і упередженість" Джейн Остін;
- "1984" Джорджа Орвелла.
У номінації "Найкраща книжка, яка покінчить із занепадом читання"
- змагаються:
- The Family Remains Лізи Джуелл;
- My Sister The Serial Killer Оїнкан Брейтвейт;
- Everything I Know About Love Доллі Олдертон;
- The Silent Patient Алекса Міхаелідіса.
До короткого списку категорії "Найкраща книжка, яку хочеться знову прочитати вперше" увійшли:
- "Коли завмирає серце" Еліс Осман;
- "Нормальні люди" Саллі Руні;
- "Відкрита вода" Кейлеба Азуми Нельсона.
"Хрестики-нулики" Мелорі Блекман;
Немає коментарів:
Дописати коментар